Η Πρόταση Μπαμπινιώτη και το Φροντιστήριο

 Στο «Βήμα της Κυριακής» η Μάρνυ Παπαματθαίου ξεκλειδώνει την πρόταση του κ. Μπαμπινιώτη και απαριθμεί επτά σημεία «κλειδιά». Η πρόταση συνεπικουρούμενη από τις αλλαγές στη δομή του Λυκείου είναι ρεαλιστική, λειτουργική και εφικτή με τα σημερινά δεδομένα. Για να είμαστε όμως αντικειμενικοί και προσγειωμένοι «η πίεση και το κόστος» θα εξακολουθούν να χαρακτηρίζουν και το Λύκειο και τη διαδικασία της πρόσβασης στην τριτοβάθμια.

Το φροντιστήριο θα εξακολουθεί να έχει σημαντικό και πρωτεύοντα ρόλο στη λυκειακή ζωή και τις εξετάσεις καθώς κάθε απαιτητική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση το ενδυναμώνει. Το καλό σχολείο επιβάλλει το καλύτερο φροντιστήριο. Το ολοήμερο Λύκειο που οι κρατιστές ονειρεύονται αποτελεί ήδη μια αναμφισβήτητη  πραγματικότητα καθώς τα παιδιά μας το πρωί κοινωνικοποιούνται και μαθαίνουν στο κρατικό σχολείο και το απόγευμα κατανοούν και εμβαθύνουν στο ιδιωτικό φροντιστήριο.

Η αφέλεια μερικών ότι θα εξαφανίσουν με μαγικές συνταγές το φροντιστήριό μου θυμίζει τον «σύντροφο Υπουργό Πέτρο» που το 2000 εντελώς εμπιστεύτηκα έλεγε σε φίλο του Φροντιστή στην Ιεράπετρα «ψάξε να βρεις δουλειά». Η ρομαντική αφέλεια ή το όραμα μιας παιδείας χωρίς το ιδιωτικό φροντιστήριο είναι το όραμα εκείνων που επιθυμούν μια κοινωνία του απόλυτου κράτους.

Αν το σχολείο γίνει καλύτερο το φροντιστήριο δυναμώνει και το εκπαιδευτικό αποτέλεσμα μεγιστοποιείται. Η αρμονική συνύπαρξη κράτους και ιδιωτικής πρωτοβουλίας μπορεί να διασφαλίσει το δημόσιο αγαθό της παιδείας.

Αν όμως το σχολείο εξακολουθήσει να βυθίζεται στη δίνη ενός συγκεντρωτικού κρατισμού τότε το φροντιστήριο θα επιβληθεί απολύτως χωρίς να σχετίζεται με τις εξετάσεις και τις τεχνικές τους αλλά με τις προαπαιτούμενες γνώσεις της επόμενης βαθμίδας. Έτσι και αλλιώς το δημόσιο αγαθό της γνώσης δεν παράγεται πια μονοπωλιακά από το κράτος.

Δείτε τα επτά «κλειδιά» του Μπαμπινιώτη και θα επανέλθουμε για να αποδείξουμε ότι το «δίλλημα» είναι «απαιτητικό σχολείο και καλό φροντιστήριο» ή «αποδιοργανωμένο Λύκειο και κραταιό φροντιστήριο». Εμείς είμαστε μέρος της λύσης και όχι του προβλήματος. 

Η πρόταση του κ. Μπαμπινιώτη, η οποία αναμένεται ότι θα έχει και βαρύνουσα σημασία στη συζήτηση που θα διεξαχθεί ενώπιον του Συμβουλίου, περιλαμβάνει επτά σημεία«κλειδιά». Συγκεκριμένα:

1. Διενέργεια εισαγωγικών εξετάσεων μετά τη λήψη του απολυτηρίου της Γ΄ τάξης του Λυκείου, το οποίο πρέπει να αναβαθμιστεί και να θεσπιστεί ο θεσμός του εθνικού απολυτηρίου. Συνεπώς, κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων στην Γ΄ τάξη του Λυκείου.

2. Οι εισαγωγικές εξετάσεις για τα ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης θα πρέπει να διενεργούνται από ειδικό μόνιμο εξεταστικό φορέα, από το εθνικό κέντρο αξιολόγησης, το οποίο θα αποτελεί ανεξάρτητο φορέα που δεν θα συνδέεται με το υπουργείο Παιδείας. Θα είναι όμως στελεχωμένο με εκπαιδευτικούς ειδικευμένους στην αξιολόγηση, σε συνεργασία με πανεπιστημιακούς που θα προέρχονται από αντίστοιχες ειδικότητες. Το κέντρο αξιολόγησης θα λειτουργεί με τράπεζα θεμάτων, τα οποία συνεχώς θα ανανεώνονται.

3. Οι υποψήφιοι θα έχουν δικαίωμα να προσέρχονται στις εξετάσεις που θα διενεργεί το εθνικό κέντρο αξιολόγησης τρεις φορές τον χρόνο (Σεπτέμβριο- Ιανουάριο- Ιούνιο). Επιτρέπεται η βελτίωση της βαθμολογίας τους, ενώ κάθε επαναληπτική εξέταση θα υπόκειται και σε αφαίρεση μορίων.

4. Για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια θα λαμβάνεται υπόψη σε σημαντικό ποσοστό η συνολική επίδοση των μαθητών και στις τρεις τάξεις του λυκείου. Η επίδοση θα καθορίζεται από περιφερειακά τεστ που θα διενεργούνται από το εθνικό κέντρο αξιολόγησης στην Α΄ και στη Β΄ τάξη του Λυκείου, σε συνδυασμό με την προφορική αξιολόγηση και τον φάκελο του μαθητή. Εφόσον η αξιολόγηση της επίδοσης διαφέρει από την αξιολόγηση στις εισαγωγικές εξετάσεις, η διαφορά θα ρυθμίζεται με ειδικό αλγόριθμο.

5. Οι εισαγωγικές εξετάσεις θα περιλαμβάνουν τέσσερα αντικείμενα, κατά επιστημονική ειδικότητα, με δυνατότητα επιλογής και συνδυασμό περισσοτέρων αντικειμένων για την εισαγωγή σε παρεμφερείς σχολές.

6. Η ύλη των εξετάσεων θα προέρχεται από τα τρία έτη της ύλης που διδάσκεται στο λύκειο.

7. Στον προσδιορισμό της ύλης, καθώς και στα στελέχη του εθνικού κέντρου αξιολόγησης, θα συμμετέχουν τα αντίστοιχα τμήματα των ΑΕΙ. Τα τμήματα των ΑΕΙ θα καθορίζουν επίσης το ύψος της βαθμολογίας για την εισαγωγή φοιτητών στο οικείο πανεπιστήμιο.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *