Βασικές προτεραιότητες

Στον έβδομο όροφο του ιστορικού πλέον κτιρίου της οδού Μητροπόλεως υπήρχε αναρτημένη μαρμάρινη επιγραφή -τι να απέγινε άραγε; – όλων των όσων διετέλεσαν υπουργοί της Εθνικής Παιδείας. Η ανάγνωση της αποτελεί μια χρήσιμη αναδρομή σε μεταρρυθμιστικές απόπειρες, σε ανώφελες συγκρούσεις, σε διαχειριστικές πολιτικές χωρίς στόχους και οράματα. . Στο πλαίσιο αυτό η νέα πολιτική ηγεσία καλείται με περιορισμένη περίοδο χάριτος να διαχειρισθεί τα χρόνια και δυσεπίλυτα ζητήματα της ελληνικής εκπαίδευσης αλλά και να τολμήσει άμεσα λύσεις μακράς πνοής και συναίνεσης σε θέματα  που έχουν τελματώσει και στα οποία έχουν ωριμάσει οι συγκλίσεις, έχουν εκφρασθεί  όλες οι απόψεις και απαιτείται πλέον η πολιτική βούληση για μια άμεση συνθετική λύση.Η βασική προτεραιότητα στο πεδίο της ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι ασφαλώς  ένα νέο πλαίσιο πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η προχειρότητα των απορρυθμίσεων της μετά Αρσένη εποχής έχει δημιουργήσει σήμερα ένα άναρχο τοπίο το οποίο και την Λυκειακή βαθμίδα έχει αναστατώσει και την οριζόντια κινητικότητα προς τις σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης έχει καταργήσει.Ο πληθυσμός των μαθητών της θεωρητικής κατεύθυνσης αυξάνεται υπέρμετρα δημιουργώντας ένα ιδιότυπο ανταγωνισμό για θεωρητικές σπουδές οι οποίες όμως μάλλον δυσκολεύουν την επαγγελματική ένταξη των αποφοίτων τους. Η επιβολή της βαθμολογικής βάσης μέτρο ορθό σε κάθε αξιόπιστο εκπαιδευτικό σύστημα ακυρώθηκε στη πράξη από το κατάλογο των μαθημάτων επιλογής που διοχετεύουν τον ανταγωνισμό σε ορισμένα μόνο πεδία. Οι ανισότητες είναι πλέον εμφανείς καθώς υποψήφιοι της θεωρητικής κατεύθυνσης με 12.000 μόρια παραμένουν εκτός των πυλών ενώ εισάγονται υποψήφιοι άλλων κατευθύνσεων με 8.500 μόρια.Τα τμήματα των τουριστικών επαγγελμάτων και επιχειρήσεων – ιδίως στη περιφέρεια- τα οποία υποστηρίζουν τη ποιότητα της τουριστικής μας βιομηχανίας έχουν κάθε χρόνο εκατοντάδες κενές θέσεις. Η αξιοπιστία του θεσμού των εξετάσεων έχει υποστεί πλήγματα καθώς δε θωρακίσθηκε με βάση την αρνητική εμπειρία πολλών ετών  στην επιλογή και τη στάθμιση των θεμάτων, στην βαθμολόγηση με συγκροτημένη πρότυπη  διαδικασία, στον περιορισμό φαινομένων που χωρίς να αγγίζουν το αδιάβλητο εκθέτουν στα μάτια της κοινής γνώμης τον θεσμό.Το νέο πλαίσιο της ανώτερης δευτεροβάθμιας απαιτεί ένα Λύκειο ισχυρό με προσήλωση στον εκπαιδευτικό του στόχο. Η κακώς εννοούμενη επιείκεια δεν υπηρετεί την ποιότητα των σπουδών. Ο απολυτήριος τίτλος πρέπει να πιστοποιεί με αδιάψευστο τρόπο τις ελάχιστες απαιτήσεις εκπαίδευσης με ικανά και δίκαια κριτήρια σε όλες τις βαθμίδες. Η κοινή πεποίθηση όλων των εμπλεκόμενων φορέων ότι το νέο εξεταστικό πλαίσιο πρέπει να συνθέτει τις διαγνωστικές αξιολογήσεις του Λυκείου με ένα αδιάβλητο διαγωνισμό πρόσβασης εφ’ όλης της Λυκειακής ύλης αποτελεί αποτέλεσμα του διαλόγου και βάση για μια τεχνοκρατική λύση. Η ταξινόμηση και η αναδιοργάνωση του τοπίου των 500 σχολών και τμημάτων της τριτοβάθμιας πρέπει να γίνει άμεσα και κυρίως να αντιστοιχηθεί με τις ανάγκες τις οικονομίας και της κοινωνίας.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *