Το «Δεκαήμερο» του Βοκκάκιου και των Εξετάσεων

(Άρθρο στο σημερινό Κόσμο του Επενδυτή)
 
Κάθε χρόνο τέτοια εποχή καθώς ανάβουν τα φώτα των Πανελλαδικών ο Φλωρεντίνος Βοκκάκιος είναι διαχρονικά επίκαιρος. Στο «Δεκαήμερο» που διαρκεί ένα δεκαπενθήμερο, όσο δηλαδή και η εξεταστική δοκιμασία, δέκα νέοι άνθρωποι παλεύουν με την τύχη, μαθαίνουν πώς να την υπερνικούν και να την εκμεταλλεύονται. Τα προτερήματα του νέου ανθρώπου, η νοημοσύνη, ο ζήλος, η ακρίβεια και το μέτρο είναι τα αποτελεσματικά εργαλεία και συνθέτουν τη δύναμη, η οποία κατευθύνει τα γεγονότα και αλλάζει τη ζωή προς το καλύτερο.
 

Η αναμέτρηση των εξετάσεων είναι επίπονη δοκιμασία με πολλές ψυχολογικές διακυμάνσεις, ένας επώδυνος τοκετός μιας νέας προσωπικότητας που συνειδητοποιεί τους κανόνες ενός σκληρού ανταγωνισμού και ενίοτε περιορίζει τις επιθυμίες στα όρια του εφικτού. Η ισορροπία ανάμεσα στο απόλυτο ζητούμενο και στο εφικτό γεγονός είναι μια πνευματική κατάφαση ευτυχίας που με ιδιαίτερη υπομονή πρέπει να διδαχθεί. Στην τριτοβάθμια των 500 και πλέον τμημάτων υπάρχουν λύσεις για όλα τα βαθμολογικά βαλάντια…

Με γνώμονα την κρισιμότητα της χρονικής στιγμής στην οποία ο υποψήφιος πρέπει να συγκεντρώσει τα γνωστικά του εφόδια και να διαχειρισθεί τα συναισθήματα των εξετάσεων παραθέτουμε μικρές χρήσιμες προτάσεις και συμβουλές.

Κατά τη διάρκεια της τρίωρης δοκιμασίας διαβάζουμε όλα τα θέματα προσεκτικά ∙ η κλιμάκωση της δυσκολίας ιδίως στα θετικά μαθήματα ξεκινά από το πρώτο προς το τέταρτο και είναι καλύτερα να τα αντιμετωπίσουμε με τη σειρά που δίνονται ∙ στις ασκήσεις και τα προβλήματα χρειάζεται προσοχή γιατί συχνά οι εκφωνήσεις θυμίζουν αντίστοιχα θέματα του βιβλίου, στα οποία όμως υπάρχουν διαφοροποιήσεις που μπορούν να μας εκτρέψουν ∙ ο χρόνος είναι αντίπαλος που μπορεί να εξελιχθεί σε εξαιρετικό σύμμαχο αν τον μοιράσουμε σωστά ∙ απαιτείται σαφήνεια, πληρότητα, ακρίβεια χωρίς ατέρμονες αναλύσεις ∙ η εμφάνιση του γραπτού και η αρχιτεκτονική της σελίδας προδιαθέτουν ευνοϊκά τον βαθμολογητή ∙ το διαγώνισμα των εξετάσεων είναι μια τρίωρη μάχη και η προσπάθεια μας  πρέπει να έχει τακτική και στρατηγική από το πρώτο μέχρι το τελευταίο λεπτό ∙ οι φήμες που κυκλοφορούν στην τάξη για τις πολλαπλές επιλογές και τα αποτελέσματα, μας αποσυντονίζουν, διασπούν  τη συνοχή και τη τάξη των σκέψεων μας και καταστρέφουν, την ούτως ή άλλως ευαίσθητη συναισθηματική μας ισορροπία ∙ το φύλλο του διαγωνίσματος είναι ένα χρηστικό κομμάτι που μπορεί να λειτουργήσει για πρόχειρες λύσεις, υπογραμμίσεις κρίσιμων λέξεων και μεθοδολογιών.

Κατά τη διάρκεια των εξετάσεων: μετά το τέλος της εξεταστικής διαδικασίας σε κάποιο μάθημα φροντίζω να ξεκουραστώ, να διαγράψω από τη μνήμη το τι συνέβη στο προηγούμενο μάθημα ∙ συγκεντρώνω  την προσοχή μου στο επόμενο μάθημα διαμορφώνοντας ένα χρονοδιάγραμμα επανάληψης ξεκινώντας πάντα από τα πιο δύσκολα κεφάλαια, τα οποία κατά κανόνα έχω λιγότερο διαβάσει ∙ μέτρο, οργάνωση, πειθαρχία χωρίς υπερβολές και καταστρεπτικά ξενύχτια.

Μερικές ακόμα επισημάνσεις: τις ώρες της αναμονής των θεμάτων δεν ενδίδουμε σε φήμες που τελικά δεν επιβεβαιώνονται για πιθανά θέματα που σπέρνουν το πανικό και δοκιμάζουν τις αντοχές μας ∙ η αποφυγή της αναλυτικής αξιολόγησης του γραπτού μου εν μέσω εξετάσεων μάλλον δεν ωφελεί ∙ οι αρνητικές προβλέψεις και οι αυτοεκπληρούμενες προφητείες δεν βοηθούν ∙ χρειάζεται θετική σκέψη και δράση χωρίς να πέφτουμε στην παγίδα της τελειότητας ∙ ο απολογισμός της μάχης θα γίνει μετά το τέλος της.

Με τη προσδοκία όλοι οι μαθητές να πάρουν από τις εξετάσεις κάτι περισσότερο από αυτό που σ’ ολόκληρη τη λυκειακή βαθμίδα προσπάθησαν και μόχθησαν ευχόμαστε σε όλους Καλή Επιτυχία! Το καλοκαίρι της αγωνίας έχει μόλις αρχίσει…

 

Γιώργος Χατζητέγας

www.hagitegas.gr

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *