Categories
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ

[προτάσεις για επανάληψη] Νεοελληνική Γλώσσα

Η φιλόλογος κ. Φανή Μέγα με πολύχρονη διδακτική εμπειρία μας δίνει τις τελευταίες οδηγίες για το αυριανό πρώτο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.

Νεοελληνική Γλώσσα

Η φιλόλογος κ. Φανή Μέγα με πολύχρονη διδακτική εμπειρία μας δίνει τις τελευταίες οδηγίες για το αυριανό πρώτο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.

  • Την παραμονή των εξετάσεων, μετά τις 7 μ.μ., αφήνουμε τα στυλό και κλείνουμε τα βιβλία.
  • Ώρα για χαλάρωση. Διαχειριστείτε το άγχος σας. Δεν υπάρχει ούτε ένας που να μην έχει άγχος πριν τις εξετάσεις.
  • Κάντε μια βόλτα ή ακούστε τη μουσική που σας αρέσει.
  • Το βραδινό φαγητό να είναι ελαφρύ.
  • Νωρίς για ύπνο – καιρός για ανασυγκρότηση δυνάμεων.
  • Ένα καλό πρωινό είναι απαραίτητο πριν την εξέταση.
  • Έτοιμοι πια για το σχολείο.
  • Η επιτυχία στις εξετάσεις δεν εξαρτάται μόνο από τις γνώσεις αλλά και από την τεχνική που θα ακολουθήσει ο μαθητής.
    Η εξέταση του μαθήματος της «Νεοελληνικής Γλώσσας» αφορά τα εξής: Κείμενο για περίληψη / ασκήσεις (Συλλογιστική Πορεία, τρόποι και μέσα Πειθούς, συνώνυμα – αντώνυμα, δημιουργία προτάσεων, γλωσσικά στοιχεία, δημιουργία παραγράφου, τρόποι / μέθοδοι ανάπτυξης παραγράφου) και Παραγωγή Λόγου (Έκθεση)

περίληψη

  • Αρχικά, διαβάζω το κείμενο τουλάχιστον δύο φορές αργά και προσεκτικά. Αν δεν καταλάβω κάποια σημεία, τα διαβάζω ξανά και ξανά.
  • Δίνω το θεματικό κέντρο του κειμένου – κρατώ σημειώσεις – πλαγιότιτλους και γράφω την περίληψη: Στο κείμενο αυτό ο συγγραφέας θίγει το x θέμα (θεματικό κέντρο).

Αρχικά…             (για την πρώτη παράγραφο) + πλαγιότιτλο.
Επιπροσθέτως…         (για τις υπόλοιπες παραγράφους) + πλαγιότιτλους
Τέλος ή
Εν κατακλείδι…        (για την τελευταία παράγραφο) + πλαγιότιτλο.

ασκήσεις

  • Στη συνέχεια περνώ στις ασκήσεις, τις οποίες απαντώ με σαφήνεια.

Συγκεκριμένα π.χ.: αν ζητηθεί Συλλογιστική Πορεία θα πρέπει να απαντήσω : Παραγωγή ή Επαγωγή
ή αν ζητηθούν οι τρόποι και μέσα πειθούς:
►Επίκληση στη λογική με: επιχειρήματα και
     τεκμήρια
►Επίκληση στο συναίσθημα με: Περιγραφή,
                    Αφήγηση,
                    Χιούμορ,
                    Ειρωνεία, κλπ
Τεκμηριώνω πάντα την άποψή μου με αναφορές μέσα από το κείμενο. Μια τεκμηριωμένη άποψη πάντα «κερδίζει»

  • Όταν κολλήσω σε κάποια άσκηση, επειδή έχω ξεχάσει κάτι, περνώ στην επόμενη χωρίς να αγχώνομαι και να πανικοβάλλομαι, γιατί αυτό που μετρά περισσότερο είναι να συγκεντρώσω βαθμούς από το σύνολο του γραπτού.

 

το θέμα…

  • Διαβάζω δύο – τρεις φορές το θέμα που ζητείται  να αναπτύξω. Ακολουθώ τα εξής βήματα:

Εξετάζω αν είναι: α) Προσχεδιασμένος προφορικός λόγος
Π.χ. Ομιλία: Προσφώνηση: Αγαπητοί συμμαθητές
Πρόλογος: Θεωρώ ευτυχή συγκυρία το γεγονός ότι έχουμε συγκεντρωθεί προκειμένου να συζητήσουμε…
Κύριο Μέρος: Ανάπτυξη ζητουμένων
Επίλογος: Συμπέρασμα
Αποφώνηση: Σας ευχαριστώ για το χρόνο σας.
β) Άρθρο: Τίτλος
γ) Επιστολή: Προσφώνηση: Αξιότιμε κύριε
              Πρόλογος: με αφορμή + θέμα
              Κύριο Μέρος: Ανάπτυξη ζητουμένων
                      Επίλογος: Συμπέρασμα
              Αποφώνηση: Με εκτίμηση

  • Για όλα τα είδη λόγου διατηρώ πάντα

● το ίδιο ρηματικό πρόσωπο:  α΄ ενικό
                                          β΄ ενικό
                                          α΄ πληθυντικό
                                          β΄ πληθυντικό
● ενιαίο ύφος

  • Εντοπίζω τα ζητούμενα και δημιουργώ το διάγραμμα. Αν το θέμα που ζητείται μου είναι «άγνωστο» δεν πανικοβάλλομαι, αλλά προσπαθώ να διακρίνω αν ανήκει στις θετικές ή αρνητικές έννοιες.

Εάν πρόκειται για θετική έννοια τότε αντλώ γνωστικό υλικό από οποιαδήποτε θετική έννοια γνωρίζω.
Εάν πρόκειται για αρνητική έννοια τότε αντλώ το γνωστικό υλικό από οποιαδήποτε αρνητική έννοια γνωρίζω.
Πάντα υπάρχουν κοινά στοιχεία μεταξύ των εννοιών, τα οποία μπορώ να χρησιμοποιήσω.

  • Αφήνω πάντα χρόνο πριν από το τέλος της εξέτασης για να ελέγξω το γραπτό, να διορθώσω ή να προσθέσω κάτι που σκέφτηκα την τελευταία στιγμή.

 

Καλή Επιτυχία

Στις πολύτιμες οδηγίες της κ. Μέγα εμείς θα συμπληρώσουμε: 

Αγαπητοί φίλοι «μην ψαρώνετε» με τις φήμες.Δεν υπάρχουν άγνωστα θέματα στην Νεοελληνική Γλώσσα. Πάντως ανάμεσα στην πιθανότητα γενικού και ειδικού θέματος υπερτερούν οι θιασώτες του γενικού…

Ξεχάστε τα όλα· οι φήμες όσο πιο «έγκυρες» είναι τόσο πιο θεαματικά διαψεύδονται. Δώστε τη μάχη με αισιοδοξία και αποφασιστικότητα. Οι σκέψεις όλων μας σας συντροφεύουν…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *