Tabula Rasa … και « ποιος μίλησε για κατάργηση; »

Βροχή ιδεών και προτάσεων τις τελευταίες μέρες αναφορικά με το εξεταστικό. Ας κάνουμε μια φροντιστηριακή ανακεφαλαίωση…

Μπαμπινιώτης – πρόταση 1

Εξετάσεις κάθε …. Μήνα

Η πρόταση του κ. Γ. Μπαμπινιώτη αφορά την ίδρυση ενός ανεξάρτητου εξεταστικού κέντρου, στο οποίο κάθε υποψήφιος θα μπορεί να απευθύνεται όποτε επιθυμεί για να δώσει εξετάσεις και να επιτύχει τους βαθμούς που θέλει. Σύμφωνα με αυτήν, η κάθε πανεπιστημιακή σχολή θα καθορίζει μόνη της τα κριτήρια που κρίνει ότι ανταποκρίνονται στα προγράμματά της. Για παράδειγμα, η Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών θα μπορεί να θέσει ως κριτήριο επιλογής των φοιτητών της το να έχουν συγκεντρώσει συγκεκριμένη βαθμολογία σε δύο, τρία ή τέσσερα βασικά μαθήματα που αφορούν τα προγράμματά της. Ο κάθε υποψήφιος θα προσφεύγει στο εξεταστικό αυτό κέντρο- θα λειτουργεί υπό την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας- και θα δίνει εξετάσεις όσες φορές θέλει προκειμένου να συγκεντρώσει τους βαθμούς που απαιτούνται για να εγγραφεί στη σχολή της επιλογής του. Όταν θα τους συγκεντρώσει ,θα έχει το δικαίωμα να εγγραφεί και να παρακολουθήσει κανονικά τα προγράμματά της. Για την εισαγωγή του θα συνυπολογίζεται και η βαθμολογία του σε όλες τις τάξεις του Λυκείου.

Οι υποψήφιοι θα μπορούν να δώσουν εξετάσεις όσες φορές θέλουν και σε όποια περίοδο επιλέξουν για να επιτύχουν τις βαθμολογίες που απαιτούνται, ενώ το εξεταστικό κέντρο θα είναι πάντα έτοιμο να τους υποδεχθεί με «τράπεζες θεμάτων» ή άλλους τρόπους εξέτασης που θα επιλεγούν στην πορεία.

Οι βαθμοί πάντως του Λυκείου πρέπει να προσμετρούνται σε ένα μικρό ποσοστό υπογραμμίζει ο κ. Μπαμπινιώτης.

Μπαμπινιώτης – πρόταση 2

Ακαδημαϊκό ή Εθνικό Απολυτήριο

Μια άλλη πρόταση που έχει προτείνει ο κ. Μπαμπινιώτης είναι το «γαλλικό σύστημα», δηλαδή η ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια για όσους κατέχουν έναν τύπο «ισχυρού» απολυτηρίου Λυκείου (τύπου baccalaureat), για την απόκτηση του οποίου απαιτούνται γραπτές και προφορικές εξετάσεις εθνικού χαρακτήρα.

Βερέμης – πρόταση 3

Προπαρασκευαστικό έτος

Αρχική πρόταση του ΕΣΥΠ η οποία μάλλον αποσύρεται ως τεχνοκρατικά ανεφάρμοστη και «πολιτικά» ανεπαρκής, καθώς θεσμοθετεί στην καλύτερη περίπτωση «φροντιστηριακό έτος» και στην χειρότερη την 13η τάξη της υποχρεωτικής εκπαίδευσης ή αν προτιμάτε την Δ΄ Λυκείου. Η πρόταση επικρίθηκε καθώς εκτιμάται ότι θα επαυξήσει θεαματικά τα χρόνια της φροντιστηριακής προπαρασκευής και προγύμνασης.

Βερέμης – πρόταση 4

Απογευματινά φροντιστήρια στο … σχολείο

Το ΕΣΥΠ προσανατολίζεται τώρα στην πρόταση σύνθεσης του πρωινού σχολείου και του απογευματινού κρατικού φροντιστηρίου στην Β΄ και την Γ΄ Λυκείου με πιθανή περικοπή μαθημάτων γενικής παιδείας. Αν κλειδώσουμε τα παιδιά στο σχολείο πρωί και απόγευμα ίσως περιορίσουμε την ιδιωτική φροντιστηριακή ανάγκη…

Ποιος μίλησε για κατάργηση ; Ποτέ κανείς δε μίλησε για κατάργηση.

Δύο ρεαλιστικές φράσεις της κυρίας Μαριέττας Γιαννάκου από το γραφείο του υπουργού Παιδείας ενώπιον του δεύτερου διαδόχου της, κ. Άρη Σπηλιωτόπουλου, που την προσκάλεσε ζητώντας τις συμβουλές της και χαρακτηρίζοντας «παρακαταθήκη το σημαντικό έργο της», ξαναφέρνουν τη συζήτηση για το εξεταστικό στην αφετηρία της: «Από το 2006 είχε γίνει αυτός ο προγραμματισμός. Είχαμε πει τότε ότι το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας αρχίζει μια προετοιμασία και μετά τις εκλογές θα συζητηθεί η αλλαγή του συστήματος εξετάσεων για να αποδεσμευτεί το Λύκειο και να αποκτήσει ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό κορμό. Δεν μίλησε ποτέ κανείς για κατάργηση των εξετάσεων», δήλωσε η πρώην υπουργός Παιδείας.

Το παραμύθι της ελεύθερης πρόσβασης είναι σαγηνευτικό και συγκινεί ακόμα, όταν όμως φθάνει η ώρα των προτάσεων και της εφαρμογής όλα αλλάζουν. Τότε αρχίζει το κυνήγι των μαγικών φροντιστηριακών αντίδοτων, καθώς κάθε εξεταστική πρόταση αναλογίζεται τι θα γίνει με τα φροντιστήρια. Ας μελετήσουν οι επαΐοντες και την πρόταση της ΟΕΦΕ αναφορικά με την πρόσβαση και ας πάψουν να αναζητούν το φιλανδικό μοντέλο του κ. Τσίμα γιατί ηθελημένα ή από άγνοια συγκρίνουν ανόμοια μεγέθη. Αλλά για το χθεσινοβραδινό τηλεοπτικό οδοιπορικό θα επανέλθουμε τεκμηριωμένα ως ερευνητικοί συνοδοιπόροι του φίλτατου δημοσιογράφου.

Αντί η χώρα αυτή να αναζητά έξωθεν λύσεις, ας ψάξει αληθινά να βρει τι φταίει στο Λύκειο χωρίς συμπλέγματα γιατί όπως εύστοχα γράφει ο Μιχάλης οι πολιτικοί μας σήμερα αδυνατούν να κατανοήσουν «ότι δημόσιο είναι ότι παράγει αξία που διαχέεται ανεμπόδιστα και αδιάκριτα, χωρίς περιορισμούς, στην κοινωνία και την βοηθά στο σύνολό της» και το λαϊκό φροντιστήριο είναι δημόσιο αγαθό σύντροφε…  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *