Μεγάλες ανακατατάξεις έγιναν φέτος στους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν στα προγράμματα του International Baccalaureate των ελληνικών ιδιωτικών σχολείων. Στη συντριπτική πλειονότητα των λυκείων με IB, καθηγητές «ξηλώθηκαν» ενώ μερικοί τυχεροί κατάφεραν να πάρουν μετεγγραφή σε πρόγραμμα IB άλλου σχολείου, μικρότερου, με βάση το brand name κάθε μονάδας. Τι συνέβη; Χρεώθηκαν τα αποτελέσματα των μαθητών στις φετινές εξετάσεις για το διάσημο δίπλωμα. Οι Ελληνες υποψήφιοι από τα περισσότερα σχολεία… πάτωσαν.(πηγή Καθημερινή)
Ειδικότερα, το φημισμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές που το παρακολουθούν να εισαχθούν, μέσω εξετάσεων, σε πολύ γνωστά ΑΕΙ της Δύσης. Οι αρχικές πληροφορίες της «Κ» έκαναν λόγο για τραγική αποτυχία των Ελλήνων στις φετινές εξετάσεις -έγιναν τον περασμένο Μάιο- για το δίπλωμα IB. Ελάχιστοι υποψήφιοι ξεχώρισαν και κατάφεραν να επιλεγούν από τα ξένα ΑΕΙ της πρώτης τους προτίμησης. Αντίθετα, πολλοί αναγκάσθηκαν να περιορισθούν σε ΑΕΙ που απέχουν πολύ από τους αρχικούς τους στόχους.
Η «Κ» απευθύνθηκε στον αρμόδιο διευθυντή του International Baccalaureate Organization (IBO) για τα σχολεία της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής κ. Αντριαν Κέρνι, ζητώντας στοιχεία για τις επιδόσεις των μαθητών των ελληνικών σχολείων. Ο κ. Κέρνι, μιλώντας στην «Κ», ανέφερε ότι «ο IBO δεν ανακοινώνει στοιχεία για κάθε σχολείο ξεχωριστά» και απέδωσε την τακτική αυτή στο ότι σε αντίθετη περίπτωση θα συνέβαλε στην κατηγοριοποίηση των σχολείων και, κατ’ επέκταση, σε πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού. Ομως, στην Ελλάδα δεν θα έπρεπε τα ίδια τα σχολεία να δημοσιοποιούν στοιχεία στο πλαίσιο της ενημέρωσης των γονέων; Χωρίς ανταπόκριση από τα περισσότερα έμεινε και το αίτημα, που διατύπωσε προς τα σχολεία-μέλη της, η Ενωση των IB σχολείων στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον πρόεδρό της κ. Σπύρο Μολφέτα, για ενημέρωση για τις βαθμολογίες των υποψηφίων.
Από την άλλη, σύμφωνα με τον IBO, ο μέσος όρος των φετινών επιδόσεων των Ελλήνων συγκλίνει με το μ.ό. της Ευρώπης. Είναι 31,66 έναντι 31,70 του ευρωπαϊκού. Ολα καλά, λοιπόν; Καθόλου, αφού εάν λάβουμε υπόψη σημαντικές παραμέτρους για το IB, η σύγκλιση γεννά σημαντικά ερωτήματα. Μπορούν να συγκριθούν οι επιδόσεις των ελληνικών ιδιωτικών σχολείων με εκείνες των σχολείων με IB σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες; Στην Ελλάδα IB προσφέρουν 14 ιδιωτικά σχολεία, τα οποία απευθύνονται σε μαθητές με υψηλό κοινωνικό και οικονομικό στάτους, αφού τα ετήσια δίδακτρα κυμαίνονται από 12.000 έως 15.000 ευρώ. Στο πλαίσιο αυτό δεν θα έπρεπε ο μ.ό. των Ελλήνων να είναι υψηλότερος από τον ευρωπαϊκό; Πόσω μάλλον που περίπου το 50% των ευρωπαϊκών σχολείων με IB είναι δημόσια, ενώ σε χώρες όπως η Βρετανία, η Ισπανία, η Πορτογαλία και οι σκανδιναβικές το αντίστοιχο ποσοστό ξεπερνά το 50%, και πολλά σχολεία βρίσκονται σε υποβαθμισμένες περιοχές.
Και ακόμη χειρότερα… Μετά το 2000 εκατοντάδες νέα σχολεία άρχισαν να προσφέρουν IB στη Ρωσία και τις πρώην σοβιετικές δημοκρατίες. Σύμφωνα με μαρτυρίες των διευθυντών τους, τα σχολεία αυτά αντιμετωπίζουν σημαντικά οικονομικά προβλήματα και έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής, με αποτέλεσμα να υπολείπονται όχι μόνο των χωρών της Δυτικής Ευρώπης, αλλά και των σχολείων σε κράτη του πρώην ανατολικού μπλοκ, όπως η Πολωνία, η Ρουμανία και η Τσεχία.
Η στρεβλή εικόνα, που μπορεί να δώσει η σύγκλιση των μέσων όρων σχετίζεται και με το «μερίδιο» κάθε ελληνικού IB στη συνολική αγορά της χώρας μας. Χαρακτηριστικά, ο μ.ό. των υποψηφίων από τη Σχολή Μωραΐτη -έχει ένα από τα πολυπληθέστερα προγράμματα IB στην Ευρώπη, ενώ στην Ελλάδα καταλαμβάνει σχεδόν το 25% της αγοράς- την τελευταία δεκαετία διαμορφώνεται σταθερά στην περιοχή των 35-36 πόντων με άριστα το 45. Φέτος ήταν 35 πόντοι, με τη συντριπτική πλειονότητα των μαθητών της Σχολής να εισάγονται στα ξένα ΑΕΙ της αρεσκείας τους. Πόσο, λοιπόν, χαμηλότερα ήταν οι επιδόσεις κάποιων άλλων μεγάλων σχολείων με IB για να προκύψει μέσος όρος 31,66;
Τα άσχημα αποτελέσματα στις εξετάσεις του IB δρομολογούν εξελίξεις όχι μόνο στα προγράμματα IB, αλλά, ευρύτερα, στα ελληνικά ιδιωτικά σχολεία. Με την απώλεια εγγραφών να φθάνει, κατά περίπτωση, έως και το 50% λόγω της οικονομικής κρίσης, πολλοί θυμούνται ότι δεν αρκεί μόνο το «όνομα», η φήμη για να προσελκύσουν μαθητές, αλλά πρωτίστως παίζει ρόλο η ποιότητα.
Ο Γεώργιος Κωνσταντίνου Χατζητέγας γεννήθηκε στο Βουκουρέστι το 1957 από βλαχόφωνους Έλληνες γονείς και επαναπατρίσθηκε το 1966. Σπούδασε Φυσική στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Από το 1982 διευθύνει φροντιστήρια γενικών εξετάσεων στην Αθήνα. Διδάσκει το μάθημα της Φυσικής σε υποψήφιους ΑΕΙ και ΤΕΙ. Αρθρογραφεί σε εφημερίδες και περιοδικά για επίκαιρα εκπαιδευτικά ζητήματα, συμμετέχει σε προγράμματα εφαρμοσμένου επαγγελματικού προσανατολισμού και σε πλήθος σχετικών σεμιναρίων – διαλέξεων – εκπομπών σε όλη την Ελλάδα. Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών και της Εταιρείας Αρωμανικού Πολιτισμού. Το 2004 εκλέχθηκε Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας. … ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Η Ανατροπή του Ελληνικού Μύθου είναι ένα δοκίμιο που συμπυκνώνει τις αναζητήσεις και τους προβληματισμούς μιας δημιουργικής και πολυτάραχης οκταετίας στην πρώτη γραμμή, στα συλλογικά δρώμενα των Φροντιστών. Το βιβλίο αποδεικνύει ότι το φροντιστήριο δεν αποτελεί ένα εγχώριο φαινόμενο, αλλά διεθνές και διαχρονικό εκπαιδευτικό γεγονός. ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Συμπληρώστε το e-mail σας στο παρακάτω πεδίο για να ενημερώνεστε πρώτοι από το ιστολόγιο.