Διαχείριση Πανελλαδικών Κρίσεων

Η ταλαιπωρημένη από τις χρόνιες παθογένειες και τη συστηματική αποδιοργάνωση λυκειακή βαθμίδα βιώνει στο τέλος της σχολικής χρονιάς το δικό της δράμα. Η διδακτική και παιδευτική χρονιά ολοκληρώνεται για τους μαθητές της τελευταίας τάξης σε άδειες αίθουσες και προαύλια, με την τυπική παρουσία μόνο εκείνων των ελαχίστων που έχουν προ πολλού υπερβεί το προσαυξημένο φέτος όριο των απουσιών (Άρθρο στον σημερινό Κόσμο του Επενδυτή).

Τα φώτα των πανελλαδικών ανάβουν με τους κανόνες του εξεταστικού να τροποποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, δίνοντας στους διαγωνιζόμενους την αίσθηση της νεοελληνικής προχειρότητας. Η βαθμολογική βάση καταργείται λίγο πριν τις πανελλαδικές, ύστερα από παλινωδίες ενός εξαμήνου, οι δείκτες σωματικής μάζας και το ύψος των υποψηφίων για τις στρατιωτικές σχολές διαφοροποιούνται την τελευταία στιγμή, το καθεστώς των μετεγγραφών τελεί υπο αναθεώρηση και οι αντιστοιχίες των σχολών και των τμημάτων άγνωστες.

Η διαχείριση των εξεταστικών και πανελλαδικών κρίσεων των εφήβων μαθητών μας απαιτούν έναν ορθολογικό συνδυασμό ψυχολογικών στρατηγικών και τεχνικών που συνιστούν μια πιθανή συνταγή επιτυχίας με την πεποίθηση ότι οι εξετάσεις επιβραβεύουν όσους έχουν πραγματικά μοχθήσει.

Με γνώμονα την κρισιμότητα της χρονικής στιγμής, ένα δεκαπενθήμερο πριν τις πανελλαδικές, παραθέτουμε μερικές χρήσιμες προτάσεις και συμβουλές.

Κατά τη διάρκεια της τρίωρης δοκιμασίας διαβάζουμε όλα τα θέματα προσεκτικά ∙ η κλιμάκωση της δυσκολίας ιδίως στα θετικά μαθήματα ξεκινά από το πρώτο προς το τέταρτο και είναι καλύτερα να τα αντιμετωπίσουμε με τη σειρά που δίνονται ∙ στις ασκήσεις και τα προβλήματα χρειάζεται προσοχή γιατί συχνά οι εκφωνήσεις θυμίζουν αντίστοιχα θέματα του βιβλίου, στα οποία όμως υπάρχουν διαφοροποιήσεις που μπορούν να μας εκτρέψουν ∙ ο χρόνος είναι αντίπαλος που μπορεί να εξελιχθεί σε εξαιρετικό σύμμαχο αν τον μοιράσουμε σωστά ∙ απαιτείται σαφήνεια, πληρότητα, ακρίβεια χωρίς ατέρμονες αναλύσεις ∙ η εμφάνιση του γραπτού και η αρχιτεκτονική της σελίδας προδιαθέτουν ευνοϊκά τον βαθμολογητή ∙ το διαγώνισμα των εξετάσεων είναι μια τρίωρη μάχη και η προσπάθεια μας πρέπει να έχει τακτική και στρατηγική από το πρώτο μέχρι το τελευταίο λεπτό ∙ οι φήμες που κυκλοφορούν στην τάξη για τις πολλαπλές επιλογές και τα αποτελέσματα, μας αποσυντονίζουν, διασπούν τη συνοχή και τη τάξη των σκέψεων μας και καταστρέφουν, την ούτως ή άλλως ευαίσθητη συναισθηματική μας ισορροπία ∙ το φύλλο του διαγωνίσματος είναι ένα χρηστικό κομμάτι που μπορεί να λειτουργήσει για πρόχειρες λύσεις, υπογραμμίσεις κρίσιμων λέξεων και μεθοδολογιών.

Κατά τη διάρκεια των εξετάσεων: μετά το τέλος της εξεταστικής διαδικασίας σε κάποιο μάθημα φροντίζω να ξεκουραστώ, να διαγράψω από τη μνήμη το τι συνέβη στο προηγούμενο μάθημα ∙ συγκεντρώνω την προσοχή μου στο επόμενο μάθημα διαμορφώνοντας ένα χρονοδιάγραμμα επανάληψης ξεκινώντας πάντα από τα πιο δύσκολα κεφάλαια, τα οποία κατά κανόνα έχω λιγότερο διαβάσει ∙ μέτρο, οργάνωση, πειθαρχία χωρίς υπερβολές και καταστρεπτικά ξενύχτια.

Μερικές ακόμα επισημάνσεις: τις ώρες της αναμονής των θεμάτων δεν ενδίδουμε σε φήμες που τελικά δεν επιβεβαιώνονται για πιθανά θέματα που σπέρνουν το πανικό και δοκιμάζουν τις αντοχές μας ∙ η αποφυγή της αναλυτικής αξιολόγησης του γραπτού μου εν μέσω εξετάσεων μάλλον δεν ωφελεί ∙ οι αρνητικές προβλέψεις και οι αυτοεκπληρούμενες προφητείες δεν βοηθούν ∙ χρειάζεται θετική σκέψη και δράση χωρίς να πέφτουμε στην παγίδα της τελειότητας ∙ ο απολογισμός της μάχης θα γίνει μετά το τέλος της.

Με την προσδοκία όλοι οι μαθητές να πάρουν από τις εξετάσεις κάτι περισσότερο από αυτό που σ’ ολόκληρη τη λυκειακή βαθμίδα προσπάθησαν και μόχθησαν ευχόμαστε σε όλους Καλή Επιτυχία! Όσο για τις βάσεις είναι βέβαιο ότι ο βαθμολογικός πυθμένας επανέρχεται στα επίπεδα του 2004, ενώ στις σχολές της μεγάλης ζήτησης θα εξαρτηθεί όπως πάντα από το βαθμό της δυσκολίας των θεμάτων τα οποία θα ξεφύγουν από τη λογική της εύκολης και διατεταγμένης προεκλογικής θεματοδοσίας της προηγούμενης χρονιάς.

One Reply to “Διαχείριση Πανελλαδικών Κρίσεων”

  1. το μόνο που ξέχασε να γράψει ο πρόεδρος Χατζητέγας, από συστολή και μόνο, είναι η αγωνία η δική μας, των δασκάλων που συνοδεύει πάντοτε τα παιδιά μας, τους μαθητές – μαχητές μας.

Leave a Reply to Μανόλης Μαυράκης Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *