Categories
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΚΑΙ ΕΠΙΚΑΙΡΑ

Η Ιστορία Διχάζει…

Σε «μάχη υπέρ ή κατά του σκοταδισμού» εξελίσσεται στη Γαλλία η πρόθεση του Λυκ Σατέλ, υπουργού Παιδείας της κυβέρνησης του προέδρου Νικολά Σαρκοζί, να καταργήσει την υποχρεωτική διδασκαλία της Ιστορίας ως μαθήματος «κορμού» (τηρουμένων των αναλογιών με τα ελληνικά δεδομένα) στην τελευταία τάξη του Λυκείου για όσους μαθητές επιλέγουν τη θετική κατεύθυνση. Το  σημερινό «Βήμα» περιγράφει την ιστορική αναμέτρηση η οποία αποδεικνύει ότι η Ιστορία διχάζει με δόσεις εθνικιστικής υπερβολής όχι μόνο τους Γάλλους …
Σε «μάχη υπέρ ή κατά του σκοταδισμού» εξελίσσεται στη Γαλλία η πρόθεση του Λυκ Σατέλ, υπουργού Παιδείας της κυβέρνησης του προέδρου Νικολά Σαρκοζί, να καταργήσει την υποχρεωτική διδασκαλία της Ιστορίας ως μαθήματος «κορμού» (τηρουμένων των αναλογιών με τα ελληνικά δεδομένα) στην τελευταία τάξη του Λυκείου για όσους μαθητές επιλέγουν τη θετική κατεύθυνση. Το  σημερινό «Βήμα» περιγράφει την ιστορική αναμέτρηση η οποία αποδεικνύει ότι η Ιστορία διχάζει με δόσεις εθνικιστικής υπερβολής όχι μόνο τους Γάλλους …
 
Καθηγητές, ακαδημαϊκοί, συγγραφείς, καλλιτέχνες αλλά και σχεδόν σύσσωμη η αντιπολίτευση, με επικεφαλής επιφανή στελέχη των Σοσιαλιστών όπως ο Τζακ Λανγκ , αντιδρούν στο νομοσχέδιο το οποίο παρουσίασε χθες ο γάλλος υπουργός ενώπιον του Ανώτατου Συμβουλίου Εκπαίδευσης. Προβλέπει την κατάργηση του ενιαίου μαθήματος της «Ιστορίας και Γεωγραφίας» (αποτελούν μια ενότητα στη γαλλική μέση εκπαίδευση) για τη θετική (τη λεγόμενη «επιστημονική») κατεύθυνση της τελευταίας τάξης του Λυκείου. Θα παραμείνει μόνο ως μάθημα «επιλογής» για δύο διδακτικές ώρες την εβδομάδα.

Αντιθέτως για τη Β΄ Λυκείου το ίδιο μάθημα θα διδάσκεται και στις τρεις κατευθύνσεις (Φιλολογία, Οικονομία και Κοινωνικές Επιστήμες, Θετικές Επιστήμες) τέσσερις ώρες. Αυτό σημαίνει ότι θα αντισταθμίζονται οι χαμένες ώρες της Γ΄ Λυκείου καθώς σύμφωνα με το ισχύον σύστημα η διδασκαλία της Ιστορίας στη θετική κατεύθυνση έχει ήδη περιορισθεί στις δύο ώρες εβδομαδιαίως.

«Η απόφαση του κυρίου υπουργού Παιδείας η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης δεν μπορεί παρά να προκαλέσει έκπληξη για την ασυμφωνία της με τις προφανείς ανάγκες μόρφωσης των νέων της Γαλλίας στο ξεκίνημα του 21ου αιώνα» αναφέρει το «κατηγορώ» που συνυπέγραψαν άνθρωποι του πνεύματος όπως ο ιστορικός Ζακ Λε Γκοφ και οι φιλόσοφοι Μισέλ Ονφρέ και Αλέν Φινκιελκρό και δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Journal du Dimanch».

Οι υπογράφοντες επισημαίνουν τους «κινδύνους από την κοντόφθαλμη και χρησιμοθηρική λογική» της πρότασης, υπογραμμίζοντας ότι η διδασκαλία της Ιστορίας «είναι απαραίτητη για τον προσανατολισμό του σημερινού ανθρώπου την ώρα της παγκοσμιοποίησης».

Εφόσον το κείμενο κατατεθεί στο κοινοβούλιο και υιοθετηθεί από την πλειοψηφία οι προτεινόμενες αλλαγές θα τεθούν σε εφαρμογή σταδιακά από τη σχολική χρονιά 2011/12.

Με το μέτωπο των διανοουμένων συντάχθηκαν ηγετικά στελέχη της Αριστεράς όπως η επικεφαλής του Σοσιαλιστικού Κόμματος Μαρτίν Ομπρί, η Σεγκολέν Ρουαγιάλ καθώς και ένας βουλευτής του κυβερνώντος κόμματος UΜΡ. Από την πλευρά του ο κ. Σατέλ υπεραμύνθηκε των αλλαγών, εμμένοντας κυρίως στο ότι προτάσσεται απλώς «αναδιανομή» της διδακτέας ύλης. «Ακόμη και αν δεν διδαχθούν Ιστορία σε μια τάξη δεν νομίζω ότι οι μαθητές θα μείνουν αγράμματοι» δήλωσε ο υπουργός. Μοιρασμένες ανάμεσα στα δύο στρατόπεδα εμφανίζονται οι ενώσεις των καθηγητών μέσης εκπαίδευσης ενώ υπέρ της «μεταρρύθμισης Σατέλ» συντάσσεται μερίδα πανεπιστημιακών.

Η γαλλική εφημερίδα «Le Μondes» φιλοξενεί άρθρο του επιφανούς γάλλου επιστήμονα ΖανΜπατίστ Αντρέ, μέλους του κέντρου επιστημονικών ερευνών CΝRS, στο οποίο ο αρθρογράφος διερωτάται γιατί οι συμπατριώτες του δεν αντέδρασαν σε αντίστοιχη πρόταση κατάργησης της Χημείας, της Βιολογίας και της Φυσικής, η οποία διατυπώθηκε την περασμένη χρονιά. «Πώς νοείται η θέση ενός ανθρώπου στον σημερινό κόσμο όταν αγνοεί τη θεωρία της εξέλιξης;» καταλήγει ο κ. Αντρέ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *